نایب ‌رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد رسم اعتکاف و قدمت آن اظهار داشت: رسم اعتکاف سیره پیامبر اعظم بوده است و حضرت رسول (ص) دهه آخر ماه مبارک رمضان را به اعتکاف و یک جا ماندن، تهجد (شب زنده داری) و نیایش می‌پرداخته اند.
حجت الاسلام و المسلمین سیدجلال رضوی مهر ادامه داد: اعتکاف از جمله عبادات مستحبی است که هم اهل بیت و هم متشرعان به آن رغبت نشان داده و اعمال خاصی در این ایام و با گوشه نشینی در مساجد انجام می‌داده‌اند.

**دلالت قرآنی بر اعتکاف 
وی ادامه داد: همچنین آیه ۱۲۵ از سوره مبارکه بقره «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَهً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّی ۖ وَعَهِدْنَا إِلَیٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» …خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید، به رسم اعتکاف اشاره و دلالت بر این دارد که این عبادت در شریعت ابراهیمی وجود داشته است و اصل یکجا ماندن در ادیان الهی و از لابلای متون فقهی و معارف به دست می آید. 
استاد حوزه علمیه قم افزود: غیر از سیره رسول الله (ص) در تاریخ اسلام نیز فتاوایی از علما مانند شهید اول و شهید ثانی در مورد حضور در مساجد مانند مسجد النبی و مسجد الحرام در دست است. 
وی ادامه داد: اعتکاف با قصد قربت و با رسم و روشی که از سنت پیامبر (ص) دریافت کرده اند انجام می شود، ضمن اینکه عده ای نیز برای رفع حوائج خود نذر می‌کنند و ادای آن بر ذمه آنهاست. 
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: ماه رجب از جمله ماه‌هایی است که قبل از اسلام هم برای آن حرمت قائل بوده اند و جنگ و خونریزی در آن حرام شمره می شده است و اسلام هم بر حرمت جنگ در این ماه صحه گذاشت، بنابراین اعتکاف در این ماه با تاکید بیشتری انجام می‌شود. 
وی با تاکید بر قصد قربت در به جا آوردن اعتکاف افزود: بسیاری از شهدا در این مکان‌های مقدس و در زمان اعتکاف باطن خود را ساختند و نیروی معنوی خود را تربیت کردند و معتکف شدن در ظواهر و عملکرد آنها تاثیر داشته است.

**اهمیت منحصربه فرد اعتکاف 
حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر ادامه داد: اهمیت این زمان از جهت معنوی منحصر به فرد است و شبیه آن را می توان در صحرای عرفات و منا نزد حجاج یافت، در هیچ زمان دیگری این تلذذ معنوی را نمی‌توان شاهد بود.
وی با اشاره به اصل حضور در مساجد اظهار داشت: این امر با رویکرد تربیتی از وظایف هر مسلمانی است، در ماه رجب نیز که تفضل الهی شامل همگان و پر از نعمت های معنوی همراه با میلاد امام علی (ع) و رحلت شهادت گونه حضرت زینب (س) موجب شده جو معنوی بیشتری بر این جلسات حاکم شود.
نایب ‌رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در مورد روحیه معتکفان نیز گفت: سخنرانان معظم و شناخته شده معارف دین و مسائل شرعی را بیان می‌کنند، خواندن دل نوشته‌های معتکفان نشان می دهد سرمشق خوبی از این مکان برای یک عمر خود یافته و آن را مسیر میانه رو برای جبران خسارت‌های معنوی پیشین دانسته اند. 
وی ادامه داد: طعام‌های بهشتی در عبادت نصیب ارواح انسان هایی می شود که بندگی کنند و بندگی را ادامه دهند، اعتکاف سرآغاز حرکت معنوی آمیخته ای از معرفت، محبت و برای اطاعت الهی و کسب برنامه ای مدون برای بندگی خالصانه است.

———————————————————————————————————————————————-

 

 

 

 

 

 

اشتراک این صفحه در: