این مردم هستند که می تواند وجه مردمی بودن جشن ها و اعیاد را حفظ کنند، امروز نباید جشن های رضوی در آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه(س) خلاصه شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر، عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رضوی به آسیب شناسی برنامه های دهه کرامت پرداخت و گفت: رسانه ها در تبیین فرهنگ رضوی نقش بسزایی دارند و آسیب شناسی این موضوع از سوی رسانه ها بسیار مهم است.

وی افزود: امروز رسانه ها توانسته اند با ایفا نقش خود بیش از بیش مردم را با فرهنگ بزرگ رضوی آشنا کنند و فرهنگ رضوی در جامعه اسلامی و جهانی نهادینه شود.

مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از ویژگی های جشن ها و اعیاد این است که مردمی باقی بماند، ادامه داد: امروز نباید جشن ها و اعیاد در مناسبت های مختلف به صورت دولتی یا از طریق ارگان ها و نهادهای غیر مردمی برگزار شود.

وی تصریح کرد: هر چقدر جشن های رضوی از حالت مردمی خارج شود، تاثیر آن در جامعه کاهش خواهد یافت؛ زیرا نباید برنامه ها و مجالس بزرگداشت مقام امامت و ولایت حالت حکومتی و حاکمیتی به خود بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر خاطر نشان کرد: این مردم هستند که می تواند وجه مردمی بودن جشن ها و اعیاد را حفظ کنند، امروز نباید جشن های رضوی در آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه(س) خلاصه شود، باید نمایندگانی از اصناف، دانشگاه و حوزه برای تبیین این موضوع نقش داشته باشند و با برگزاری برنامه علمی، فرهنگی و اجتماعی این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنند.

وی افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا فرهنگ رضوی در سایر نقاط و استان ها برگزار شود و بتوانیم با تشکیل ستادهای مردمی در محله و مساجد حیات طیبه امام رضا(علیه السلام) و مواضع سیاسی ایشان را بازخوانی و علم امامت را برای مردم تبیین کنیم.

این کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: یکی از آسیب های عمده در برگزاری جشنواره کرامت یک سوء نگری و دیکته کردن برنامه های فرهنگی است و اینکه بخواهیم برنامه ثابت برای هر استان برگزار کنیم؛ در حالی که باید متناسب با هر شهر و استان یا منطقه و محله برنامه خاص فرهنگی را برگزار کرد.

وی در پایان گفت: امروز باید برای برگزاری جشن ها و اعیاد رضوی براساس بافت های شهری و استانی و با استفاده از وجود افراد ذی نفوذ برنامه ریزی کرد تا جشن های رضوی مردمی برگزار شود.

——————————————————————————————————————————————————————

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک این صفحه در: