خبرگزاری شبستان: عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه باید از طرق مختلف فرهنگ حسینی را به جهانیان معرفی کنیم، گفت: تلاش کنیم، مقتل‌خوانی همچون گذشته در مساجد احیا شود.

حجتالاسلام سیدجلال رضوی مهر در گفتوگو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه فلسفه عزاداری برای امام حسین(ع) احیای احکام دین و رواج اخلاق در جامعه باشد، بر لزوم توجه به مقتل خوانی در عزاداری های مساجد تاکید کرد و گفت: ذکر مصیبت امام حسین(ع) در تمامی مناسبت های اسلامی و مذهبی وجود دارد. اعم از اینکه مراسمی برای ولادت یکی از ائمه برگزار شود یا برای وفات یکی از آن بزرگواران باشد، چرا که قیام حضرت عصاره دین بود.

 

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ همواره با یک منطق مواجهیم که دو جبهه حق و باطل در دو سوی میدان با یکدیگر مبارزه می کنند، اظهار کرد: یک طرف نظام سلطه و سوی دیگر نظام مشروع و الهی بوده است. این سیر در طول تاریخ وجود داشته و دارد، قیام امام حسین(ع) در واقع قیام علیه ظلم حاکم بود و حضرت در نهایت مظلومیت در برابر شقاوت سپاه یزید پیام حق و عدالت را به جهانیان رساندند.

 

رضوی مهر افزود: دشمنان با دین ستیزی، عدالت ستیزی و تقدس زدایی به دنبال از میان بردن احکام و آموزه های دین بوده و هستند و برگزاری عزاداری و برگزاری مجلس امام حسین(ع) پاسخی کوبنده ای به دشمنان راه حق بوده است، برای آنکه ثبات شود، راه  حضرت ادامه دارد و ظلم و ستم هرگز نمی تواند سدی در مقابل حقیقت روشن عدالت باشد.

 

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم، ادامه داد: سیدالشهدا(ع) با ایثارگری و به صحنه آوردن همه هستی و خانواده اش توانست از دین خدا حمایت کند، آنچه که امروز اهمیت دارد، این است که عزاداران حسینی در راستای خط و مشی امام حسین(ع) حرکت کنند و هرگز اجازه ندهند که فرهنگ وارداتی در عزاداری امام حسین (ع) وارد شود.

 

رضوی مهر خاطر نشان کرد: هرگز نباید اجازه دهیم که فرهنگ عزاداری برای امام حسین(ع) دستخوش فرهنگ غرب قرار بگیرد. آنچه که باید به آن مبادرت شود همان سبک و سیاق سنتی و اصیلی است که در گذشته در جامعه رواج داشت، یعنی بیان انگیزه و اهداف قیام کربلا در سطح مساجد، منابر، تکیه بر مقتل خوانی.

 

وی ادامه داد: البته موضوعی که در برگزاری مجالس عزاداری در مساجد باید مورد توجه قرار دهیم، اقتضائاتی است که مساجد دارند، زیرا که خانه های خدا مکان عبادت و تفکر هستند و مکانی هستند که ورود به آنها شرایط خاصی را می طلبد، بنابراین در سیر عزاداری ها باید نسبت به این مسئله توجه شود.

 

رضوی مهر با بیان اینکه باید از طرق مختلف فرهنگ حسینی را به جهانیان معرفی کنیم، تصریح کرد: امروز جوانان با بصیرت می توانند با مطالعه اصولی و کافی فرهنگ حسینی را به سایر مردم جهان معرفی کنند و عزاداری حقیقی در مساجد است. راه اندازی شبکه های مجازی مساجد و ارایه گزارش از فعالیت های حسینی اقدامی موثر در این زمینه می تواند باشد.

 

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم، بیان کرد: ائمه جماعات امروز باید بیش از پیش در ایام ماه محرم برنامه مقتل خوانی داشته باشند، ارایه محتوا و تفسیر  از قیام عاشورا مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.

 

رضوی مهر در ادامه نقش مساجد را در گسترش فرهنگ حسینی مهم ارزیابی کرد و گفت: برپایی جلسات سخنرانی محتوامحور همچنین برپایی مجالس عزاداری و به ویژه مقتل خوانی از جمله برنامه هایی است گروه متعددی از مردم را با فرهنگ حسینی آشنا می کند، زیرا که مساجد محل حضور همه اقشار جامعه است.

 

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم با اشاره به وظیفه امروز اهل مسجد در نهادینه سازی فرهنگ حسینی در جامعه اظهار کرد: امروز یک بحث یادآوری فلسفه کربلا و بحث دیگر بیان منطق حسینی در سطح مساجد است، این اهمیت دارد که رویکرد حضرت در کربلا برای مردم بیان شود و از اهمیتی که حضرت برای اقامه نماز اول وقت قائل بودند، صحبت شود.

—————————————————————————————————————————————-

اشتراک این صفحه در: