نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضای حوزه علمیه قم گفت: احیا و بازخوانی احادیث نبوی و علوی مهمترین دستاورد دوران امام صادق(ع) است زیرا دشمنان در آن دوران به دنبال نابودی این احادیث بودند.

 

حجت‌الاسلام جلال رضوی مهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با بیان اینکه کادرسازی فرهنگی امام صادق(ع) سبب تضمین علوم اسلامی شد اظهار کرد: امام صادق(ع) با توجه به شرایط به وجود آمده فرصت را مغتنم شمردند و شبکه علمی و فرهنگی برای اداره اندیشه و تفکر امت اسلام به وجود آوردند.

وی خاطرنشان کرد: هجمه‌های شدید علیه باورهای دینی، تبلیغ علیه قرآن، سنت‌شکنی و حرکت‌های نابخردانه سبب شد که امام صادق(ع) برای نتیجه‌گیری در زمینه فعالیت‌های علمی و فرهنگی رشته‌های علمی را راه‌اندازی کنند.

نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه تربیت شاگردان، پرورش افکار و نشر ایده‌ها در دوران امام صادق(ع) از پدیده‌های نوینی بود که سبب بیمه افکار دینی و نشر حقایق برای جهان بشریت شد گفت: باید میلاد امام صادق(ع) که مقارن با میلاد پیامبر اکرم(ص) است مانند نوری تجلی پیدا کند و نقطه آغاز هم‌اندیشی در زمینه بحث وحدت، آثار و نتایج ثمربخش دوستی در بین مذاهب اسلامی باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید از فواید وحدت و انسجام امت و حرکت به سوی تمدن اسلامی در راه چاره‌جویی برای حل مشکلات بشریت گام برداشت.

رضوی‌مهر عنوان کرد: امام صادق(ع) علاوه بر توجه به نشر و ترویج علوم اسلامی، به مباحث فرهنگی تاثیرگذار و مورد نیاز جامعه نیز اهمیت می‌دادند.

وی احیا و بازخوانی احادیث نبوی و علوی را مهمترین دستاورد دوران امام صادق(ع) ذکر کرد و افزود: دشمنان به دنبال نابودی این احادیث بودند ولی انس با قرآن و سیره نبوی جایگاه برتری در بین شاگردان مکتب امام صادق(ع) داشت.

نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم یادآور شد: آزاد اندیشی از ابتکارات امام صادق(ع) و ارمغان بزرگ برای همه شاگردان بود. بهره‌گیری از قرآن، تحلیل و تفسیر کلمات نبوی و تبیین و روشنگری حکمت‌های علمی شاهکار فاخر علمی در مکتب تربیتی و علمی امام صادق(ع) است.

وی با بیان اینکه شاگردان امام صادق(ع) مانند تشنگانی در کویر شیفته علم‌یابی، کسب معرفت و رسیدن به فیوضات معنوی بودند گفت: باید در جشن میلاد این دو نور پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) برای ارتقاء جایگاه علمی، فرهنگی و فکری جامعه بکوشیم.

رضوی‌مهر خاطرنشان کرد: تعلیم و تعلم مانند گوهری در کلام و اندیشه امام صادق(ع) مورد توجه بود تا جامعه به جایگاه اصلی خود برسد بنابراین منزلت علمی و زعامت امور فرهنگی از برترین عبادت‌های بشر است.

وی با بیان اینکه بزرگترین درس امام صادق(ع) تلاش مضاعف در راه به ثمر رساندن اهداف فرهنگی و علمی جامعه است گفت: شیرین‌ترین اقدام معنوی و‌ خداپسندانه که مطالبه بشریت محسوب می‌شود، حرکت‌های خردمندانه بر اساس و محور علم، تقوا، خلوص و مجاهدت است.

——————————————————————————————————————————————————

 

 

 

 

اشتراک این صفحه در: