عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم اظهار داشت: امام رضا(ع) در عصری که اختلاف خانوادگی بنی عباس بر سر قدرت به ضرر تمام جغرافیای شیعیان تمام شد، توانستند فتنه را کور کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اصفهان شرق حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر به مناسبت شهادت امام رضا (ع)  گفت: امام رضا(ع) با پذیرش ظاهری قصه ولایت عهدی در عمل توطئه مأمون را خنثی و موجب انسجام و وحدت و یکپارچگی شیعیان و اعتماد بیشتر به خاندان عصمت شدند.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران امام رضا(ع) که مدینه تا مرو و از مرو تا توس را تحت الشعاع قرار داد نکته‌ای تاریخی است که اگر از سوی ایشان اتخاذ نمی‌شد ممکن بود موجب از بین رفتن جریان شیعی شود، پس امام رضا(ع) با تیزهوشی و امداد الهی می‌توانستند دل‌های از هم دور افتاده جامعه شکافته شده آن زمان را به هم نزدیک کنند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه فضای غبارآلود ایران و عراق و عرب به نفع اسلام و قرآن با قبول ولایت عهدی پیش رفت، تأکید کرد: با سیاست امام رضا(ع) مأمون بدون ضربه زدن بر پیکره شیعه به ضرر بنی عباس قدم برداشت زمینه نشر و توسعه علوم آل محمد(ص) را فراهم کرد.

بصیرت بلند امام هشتم پیروان سایر مذاهب را نیز در برگرفت

وی افزود: بصیرت بلند امام هشتم نه فقط شیعیان که پیروان سایر مذاهب را نیز قانع کرد و نشان داد که ایشان از نسل پیامبر خدا(ص) است.

به گفته حجت الاسلام رضوی مهر، تشخیص امور و عاقلانه عمل کردن منجر به ماندگاری راه امام شد و امروز ایران مفتخر است که علوم خراسان از علم ایشان می‌درخشد.

وی در ادامه گفت: جذبه وجود امام رضا(ع) روز به روز موجب جلب تشیع و خلوت شدن اطراف مأمون می‌شد، اقامت نماز جماعت و نماز جمعه توسط امام اعتماد به نفس پیروان اهل بیت(ع) را بیشتر می‌کرد و مأمون مبهوت نفوذ ایشان بود.

 

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بنی امیه و بنی عباس نتوانستند در مقابل جریان فکری به راه افتاده توسط امام، ایشان را منکوب کنند، اظهار داشت: ایشان استمرار محتوای نبوت را با جان فشانی بیمه کردند و امروز هم از برکت وجودی‌شان فهم مسائل کلام و استشهاد، نشر احادیث، تفقه در علوم وحیانی و علومی این‌چنین برای مریدان خاندان نبوت(ص) مهیا شده است.

حجت الاسلام رضوی مهر تأکید کرد: آستان قدس ایشان نیز این روزها ملجأ مستضعفان است و به برکت وجود امام رضا(ع) در صحنه‌های اجتماعی به منظور افزایش انسجام جامعه مسیری را طی می‌کند که از منویات امام رضا(ع) نشأت می‌گیرد، امیدواریم شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) با درک مضامین ایشان هرچه بیشتر با این خاندان و اسلام پیوند معنوی برقرار کنند.

————————————————————————————————————————————————————-

 

 

 

 

 

اشتراک این صفحه در: